#13 היהפוך נמר חברבורותיו?

#013 cards

על הרי-אורג החסידי, כמה טיפים של "אל-תעשה", ולמה בכלל יש רי-אורג.

רה-אורגניזציה (Re-Organization, בקיצור Re-org), או בעברית: ארגון מחדש הינו תהליך ארגוני שמתרחש בחברות היי-טק גדולות פעמיים עד ארבע פעמים בשנה, תלוי במזג האויר, במצב המניה, מצב המכירות ומצב הרוח של ההנהלה הבכירה. ולא, למרות הטרנדים הבריאים הנפוצים במחוזותינו, לרה-אורגניזציה בדרך כלל אין קשר להוספת יותר רכיבים אורגניים לתפריט ארוחות הצהריים. ברה-אורגניזציה משנים על פי רוב את מבנה הקבוצות ותחומי האחריות בין המנהלים השונים, בעיקר על מנת לייצר תחושה שמשהו קורה. באופן פשטני ניתן לדמות את תהליך הארגון מחדש לערבוב של חפיסת קלפים – הרבה רעש ומהומה, הרבה קלפים מחליפים מקום, כמה קלפים מתקמטים בפינה, לפעמים קלף או שניים נופלים ונעלמים ובאים קלפים חדשים במקומם. אבל לאחר שהעסק נגמר מגלים שבסך הכל החפיסה היא אותה חפיסה, הקלפים אותם קלפים והמשחק אותו משחק. כמו הפסוק מירמיהו המופיע בכותרת, אף אחד לא באמת מאמין או חושב ששינוי ארגוני כזה או אחר יגרום למערכת לתפקד טוב יותר. אגב, על מנת להיות יותר פוליטיקלי-קורקט, לא הבאתי את הציטוט המלא והמדויק של הפסוק, פחדתי שפייסבוק תחסום אותי. אתם מוזמנים לראות את הפסוק המלא ואת התרגום הפוליטיקלי-קורקט שלו כאן.

כל אדם חכם, ובעיקר מהנדסים חכמים שואלים את עצמם, וגם את המנהל שלהם: למה? בשביל מה צריך את זה? עד שהתרגלתי לקוביה החדשה שלי, לצוות שלי ולמנהלת שלי, ועד שסוף סוף מצאתי את הפינה האולטימטיבית לקקטוס. הרי אני ממשיך לעשות בדיוק אותו דבר שעשיתי (או שכאילו עשיתי) בשבוע שעבר?! את התשובה שמעתי פעם בפינת הקפה ממהנדס חכם אחד שעזב לפני כמה שנים. הוא הסביר את הצורך ב Re-org במשל חסידי:

היה היה חסיד שהיה מהלך לאיטו בדרך המלך ועל גבו שק מלא עכברים. היה החסיד מהלך בדרכו, ובכל פרק זמן לא ארוך במיוחד היה מאט הילוכו, עוצר בצד הדרך, לוקח נשימה ארוכה ונועץ בחוזקה את מרפקו בשק. כל העכברים היו ננערים ממקומם בבהלה מתרוצצים מקצה לקצה בתוך השק ומצווחים בקולי קולות, עד שהיו מוצאים לעצמם פינה חדשה ונרגעים. שאלו עוברי אורח את בעל השק החסיד: מדוע אינך מניח לעכברים במנוחה? ענה להם החסיד: בעל נסיון רב שנים אנוכי. אם אתן לעכברים מנוחה לזמן ארוך מדי, עלולים הם להשתעמם, ולהתחיל לתהות על מקומם ומעמדם והאם אלו הן השאיפות שלהם בחיים, ואולי יש אפשרויות טובות יותר מחוץ לשק. לכן לפני שמחשבות כפירה מסוכנות אלו יהפכו לקורות חיים מעודכנים, אני מנער את העכברים, וגורם להם להתעסק בעניינים שבתוך השק, מי היה למעלה ומי למטה, מי עלה ומי ירד, מי נמצא יותר קרוב לפתח וכדומה, וכך שומר על השקט עד למכה הבאה.

כמובן שזהו רק ההסבר השטחי לצורך בארגון מחדש. אנשי מקצוע בתחום התהליכים הארגוניים וניהול משאבי אנוש (כלומר, אלו שלצערם הרב לא למדו מקצוע ריאלי כמו מדעי המחשב) יודעים לומר, שתהליך הארגון מחדש הוא תהליך בריא וחשוב על מנת לרענן את השורות, להתיישר עם דרישות השוק המשתנות, לפתוח אופקים חדשים והזדמנויות תעסוקתיות בפני חלק גדול מהעובדים, והחשוב מכל – אם לא יהיה ארגון מחדש כל כמה חודשים, מה יעשו במחלקת כח אדם ומשאבי אנוש? עוד עלולים לחשוב שהם מיותרים…

אחת הבעיות הגדולות ביותר במהלך הארגון מחדש הוא כמובן הויכוח, שלא לומר המלחמה העיקשת בין המנהלים השונים על המשאב החשוב ביותר של החברה – הנדל"ן, כלומר המשרדים או הקוביות. את חלוקת התפקידים, הפרוייקטים ומי מנהל את מה סוגרים בחצי שעה הראשונה של הדיון. בשאר הזמן מתרכזים בלריב איזו קבוצה תקבל את הקומה החדשה שרק עכשיו שופצה, ואיזו קבוצה תצטרך לנדוד לבנין הישן מעבר לכביש – רחוק מחדר האוכל. מספר לא מבוטל של חברות אף התפצלו בעקבות מחלוקות על מי יקבל את הזכות לשבת קרוב יותר למעבדה. כמובן שכל Re-org איכותי מלווה גם במלחמות כבוד עד זוב דם. שהרי לא יעלה על הדעת שמנהלת בעלת ותק של עשר שנים וניסיון מוכח של עשרות פרוייקטים תהיה אחראית על פחות אנשים מהמנהל החדש שרק עכשיו קודם לתפקיד ניהולי. וכך לאחר שבוע של דיונים וכשכבר הכל כמעט סגור כל העסק נפתח מחדש על מנת להגיע לעמק השווה, כלומר שלכל המנהלים תהיה סמכות זהה, ושכולם יהיו לא מרוצים באותה המידה.

ובנקודה זו, לאחר שהצורך הבלתי נמנע בארגון מחדש הוברר וכן הקשיים הכרוכים בתכנונו הופנמו, כל מה שנותר הוא לברר כמה כללי "אל תעשה" במהלך השינוי הארגוני:

  • אל תנסה לזכור את ראשי התיבות החדשים של הקבוצה/המחלקה החדשה שלך. בכל מקרה הם ישתנו שוב בעוד מספר חודשים.
  • אל תנסה להשפיע על תהליך קבלת ההחלטות. אתה יכול להיות סמוך ובטוח שההנהלה הבכירה לוקחת בחשבון את כל השיקולים הצרים והרחבים, ותגיע להחלטה הגרועה ביותר גם ללא עזרתך.
  • אל תקשיב לשמועות שמסתובבות במסדרונות על השינויים הצפויים – רובן באות ממקור לא אמין. כמו כן אל תשתתף בהימורים מי תהיה מנהלת הקבוצה הבאה, אלא אם כן שמעת איזו שמועה מבוססת בשיחת מסדרון.
  • אל תראה כלפי חוץ שאתה מה זה מפחד לעבור למנהל או לפרוייקט אחר. שמור על חזות פנים נונ-שלאנטית ורגועה, תוך שליחת מייל מתחנן למנהל הנוכחי שלך שלא יחשוב לעשות לך את זה אחרי כל מה שעברתם ביחד.
  • עם סיום המעבר, אל תטרח לפתוח את כל הארגזים של הציוד שארזת לפני המעבר למקום החדש. רובם יכולים להישאר סגורים עד לשינוי הארגוני הבא. ארגז שנשאר סגור לאחר שלושה מעברים יכול להיזרק כפי שהוא לפח.

עם סיומו של כל תהליך ארגון מחדש, לאחר שהארגזים פורקו, כל השלטים הוחלפו ורשימות התפוצה עודכנו בהתאם להרכבי הקבוצות החדשות, כעת יכול הארגון להתפנות למשימות הבאות, ובראשן – להתחיל לתכנן את הארגון מחדש הבא.

והמהנדס החכם אומר: כל ההבדל בין Re-org כושל למוצלח הוא אם הייתי צריך לעבור מקום או לא.

2 תגובות בנושא “#13 היהפוך נמר חברבורותיו?

  1. אני מנהל יחידת סמך ממשלתית ומזדהה עם דבריםרבים שאתה כותב. הציניות גם היא במקומה כי גם זו דרך התמודדות טובה. אז המשך ותודה
    שמואל

    אהבתי

  2. מאמר יפה, אני עובד בחברת היי טיק באירופה, לפחות אצלנו רק כל שנה משנים משרדים וכל שנתיים מרעננים שורות …

    אהבתי

כתיבת תגובה