#24 אמא יש רק אחת

הסיבה האמיתית לתדירות המדהימה בה מנקים את השירותים בחברות היי-טק, ומה הקשר בין נקיון השירותים לפינות הקפה.

#024 latte

חזרתי. רבים שאלו אותי לאן נעלמתי בשבועות האחרונים. היו סיבות רבות להפסקה, אבל שתיים מהן היו בולטות במיוחד. הסיבה הראשונה להפסקה היא התופעה המכונה "עבודה". כלומר פתאום התברר לי שאני צריך גם לעבוד, ואי אפשר רק לכתוב פוסטים כל הזמן. והסיבה השניה היא אמא שלי.

אחרי הפרסום הנרחב של חלק מהפוסטים שלי, אמא שלי התחילה להילחץ שהמנהלים שלי יתעצבנו מהציניות שלי ויפטרו אותי. אז עשיתי הפסקה, וגם עברתי קבוצה כך שעכשיו יש לי מנהל אמריקאי שלא קורא עברית. בכל אופן, כדי לא להפחיד את אמא שלי יותר מדי, החלטתי לחזור באופן הדרגתי ולכתוב על דברים שמצד אחד כנראה לא יגרמו לפיטורים שלי, ומצד שני גם יותר קרובים לעולם של אמא שלי.

אז הפוסט הנוכחי מוקדש לאמא שלי, ולדבר שהיא אוהבת יותר מכל – לנקות.

אפתח בסיפור קצר אך אמיתי. לפני כמה שנים אמא שלי הגיע פעם ראשונה לבקר אותי בעבודה (כמובן בשעות הערב המאוחרות, כשכמעט אף אחד לא נמצא,”To smaller the Hashpala”). הראתי לה את הקוביה שלי, את המעבדות וחדרי הישיבות, וכמובן את חדר האוכל ופינת הקפה המשוכללת שלנו. כשהקפצתי אותה לתחנת רכבת, היא התקשרה לחברה הכי טובה שלה לספר על החוויה שעברה. נראה שהדבר המשמעותי ביותר שהרשים את אמא שלי לא היה המעבדות המתוחכמות, לא הרובוטים המשוכללים, לא 17 סוגי התה והקפה, ואפילו לא תעודות ההוקרה שתלויות ליד המחשב שלי. מה שהותיר בה את הרושם החזק ביותר היה הנקיון של השירותים. טוב, זאת אמא שלי.

ואכן מחקרים מדעיים הוכיחו שרמת הנקיון של השירותים בחברות הייטק גבוהה לעיתים במאות אחוזים מהמקובל בשאר המגזרים, וזאת ללא כל סיבה נראית לעין. שהרי ציבור עובדי ההייטק הינו משכיל, בעל רמה אינטלקטואלית גבוהה מהממוצע (למרות שאני מכיר כמה יוצאי דופן) ואוכל אוכל טוב ובריא בדרך כלל. לכאורה אין כל סיבה לרמת הניקיון הגובלת באובססיביות של השירותים. לאחר מחקר מעמיק שבוצע במספר חברות הייטק, כולל האזנות סתר לישיבות של מנהל התחזוקה והאחראי על הניקיון, אני גאה לחשוף כאן, בפינת הקפה חשיפה ראשונה ובלעדית – הסיבה לניקיון האינטנסיבי של השירותים בחברות הייטק.

כידוע לכולם, ישנו קשר לינארי ישיר בין התפתחות הטכנולוגיות הסלולריות והסמארטפונים, לבין אורך הזמן הממוצע שבו אנשים, בעיקר גברים, שוהים בשירותים. פתאום כבר לא צריך למצוא עיתון. אפשר לעבור על כל תוצאות משחקי הכדורגל של סוף השבוע באתר הספורט החביב עליך, ואפילו לראות את תקצירי המשחקים החשובים. שלא לדבר על לבדוק את מצב המניה, או סתם לעבור עוד מסך בקנדי-קראש בזמן שאתה בשירותים. ככל שהזמן עבר, ומסך הסמארטפון הלך וגדל, התברר כי זמן שהותם של העובדים בשירותים הולך ומתארך, ואילו התפוקה הולכת ויורדת. אמנם גם במחשב במשרד יש אינטרנט, אבל שם רואים אותך ומישהו פתאום יכול להתקרב בלי שתשים לב. ואילו בשירותים אתה לבד, ואין חשש להפרעות פתע. הפיתרון המתבקש היה למצוא מנגנון שייאלץ את העובדים לשהות פחות בשירותים, ואם אפשר אף למנוע מהם להגיע לשירותים באופן כללי. כך הומצאה ופותחה שיטת הנקיון הרציף – Continuous Cleaning בלע"ז. שיטה שהושאלה מעולם ייצור השבבים בחדרים הנקיים ועברה התאמות לחדרי השירותים. השיטה בבסיסה היא פשוטה. במשך רוב שעות היום השירותים יהיו סגורים עקב עבודות נקיון, מה שיגרום לעובדים לחזור במפח נפש אל המחשב ואל העבודה. גם בדקות הספורות בכל שעה בהן השירותים פתוחים, השוהים שרויים במתח מתמשך, שמא תישמע הדפיקה הרועמת על הדלת מלווה בקריאת הקרב: "יש כאן מישהו, מנקים". מתח זה גורם לקיצור משמעותי של השהות בשירותים.

לאור ההצלחה המרשימה, למעט דיווחים ספורים בתקשורת על עלייה של כמה אחוזים בחולים במחלות מעיים בקרב עובדי הייטק, החליטו הנהלות חברות ההייטק ליישם את השיטה על מתחם נוסף הגורם להורדת התפוקה בצורה משמעותית – פינות הקפה. מי שנמצא בעולם ההייטק מספר שנים, והוא בעל רגישות סביבתית, ודאי שם לב כי בשנים האחרונות פינות הקפה נהיו מבריקות למשעי, מצוחצחות כמו לפני מסדר מפקד, ונקיות מכל רבב של לכלוך. והכל עקב נקיון רציף של פינות הקפה במשך כל שעות העבודה. לא מדובר רק על טאטוא, שטיפה וניקוי אבק שלוש פעמים בשעה, זה מובן מאליו. כיום כבר מדובר על ניקוי יסודי של מכונת הקפה מספר פעמים ביום, וסידור מחדש של כל שרוולי הכוסות החד פעמיות לפחות אחת ליומיים.

חובבי הקונספירציות טוענים שגם מכונות הקפה הסופר משוכללות שהחלו צצות כפטריות אחר הגשם בכל פינת קפה, הן מזימה מתוחכמת של ההנהלה. שכן למכונה תמיד יש מים חמים וחלב זמין, כך שזמן הכנת הקפה התקצר משמעותית באמצעות המכונה ולעובדים אין סיבה להישאר בפינת הקפה. אך ציבור עובדי ההייטק הוא לא פראייר והעובדים השיבו מלחמה שערה. הם התחילו להשתמש בכל הפיצ'רים המתקדמים של המכונות ולהכין משקאות שלא היו מביישים בתי קפה יוקרתיים, כולל שבע שכבות צבע בספל אחד וציורים אומנתיים בקצף, תהליך שגרם לבזבוז זמן נוסף. כמובן שגם התור שנוצר למכונת הקפה הוא גורם נוסף שמאריך את זמן השהות הממוצע. תגובת ההנהלה לא איחרה לבוא. לאחר שהבינו שבעקבות מכונות הקפה המשוכללות, זמן הכנת הקפה התארך ולא התקצר, התחילו התקלות. פתאום המכונה לא שואבת חלב, מסרבת לטחון את הגרגירים, או סתם פותחת בשביתה (איטלקית כמובן, באיטליה יש קפה מצוין).

אגב, החברות שמצאו את השילוב הנכון בין נקיון פינות הקפה והשירותים, רשמו לעצמן רווח כפול ואף משולש, שכן מי ששותה פחות, גם צריך פחות לשירותים.

והמהנדס החכם אומר: כשאני צריך לשירותים אני הולך לשתות קפה, וכשאני רוצה קפה אני הולך לשירותים.

6 תגובות בנושא “#24 אמא יש רק אחת

כתיבת תגובה